Google

Translate blog

torsdag 17 april 2008

Arbeta, dö sedan då är du lönsam


Max Weber skrev om den protestantiska etiken och kapitalismens anda I en otroligt seg kort bok som säger en del tänkvärt. I denna bok visar han på likheter mellan vissa protestantismiska inriktningar och kapitalismens etik. Den riktning inom protestantismen han visar på är kalvinismen en sträng protestantisk rörelse som visar på ett liv i asketism och arbetsamhet. Att arbeta utan att slösa på resurser. Likheten mellan rörelsen och kapitalansamling är slående. Kapitalism fodrar rationellt arbete i profitsamlandet.

Inom kalvinismen finns även predestinationsläran som innebär att allt är förutbestämt i så motto att Gud bestämt redan innan vi föds vem av oss som ska få evigt liv och vem som ska få evig död. Inget kan andra detta. Och ett tecken på om man är utvald av Gud är att man har lycka i livet. Och kalvinisterna såg detta tecken på utvaldhet om de lyckades med sin kapitalansamling och därmed blev rika.

Därför arbetade man i sitt anletes svett för att spara och gneta och ju bättre det gick att öka sin förmögenhet desto säkrare ansågs tecknet på utvald vara. På detta sätt föddes kapitalismen. Weber ansåg att grunden från kapitalismen kom från kalvinisterna.
Så enkelt var det.

Nu något kanske trevligare att läsa om se denna artikel http://www.ystadsallehanda.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080412/SIMRISHAMN/338504321/1366

Jag får åtminstone tankar på att gamla skrönor kan ha mer i sig än vi tror. Något uns av sanning finns säkert alltid i dessa. I denna fanns sanning.

onsdag 16 april 2008

Hemlösa behöver bostad inte datorutbildning


Windelband (1848-1915) såg en skillnad mellan naturvetenskaperna och humanvetenskaperna. En skillnad som inte borde ha sin utgångspunkt av särskiljande i ande och materia utan i forskningsmetodik.

I naturvetenskaperna ska man finna skillnader och samband, väga, mäta och sortera.
I humanvetenskaperna handlar det om att beskriva ett enskilt fall, en enskild händelse eller en historisk period.

Och visst är det rätt hur ska vi kunna mäta ett enda fall och få några vettiga slutsatser för generalisering? Och kan vi inte det så är resultatet värdelöst, vetenskapligt sett.

Däremot är det mycket intressant att försöka förstå ett enskilt fall för att då känna igen liknande fall som kanske dyker upp i andra sammanhang och kunna bemöta dem på bästa möjliga sätt.

Lika självklart är det att man ska väga och mäta för att statistiskt bearbeta där det går, för att hitta samband så vi den vägen kan hitta en kärna av sannolikhet för att kunna bota exempelvis en åkomma.

Windelband var på rätt väg. Själklart tycker vi dag. Men så var det inte då och fortfarande finns dårar som försöker mäta, väga och den vägen statistiskt försöka få fram fakta exempelvis görs detta inom vissa psykologiska inriktningar. Men som sagt inom psykologin är man chanslös om man kritiserar. Vad man än säger så är det bevis antingen på förträngning eller på att psykologen har tolkat rätt. Jag kommer inte ihåg riktigt hur det var man beskrev det men på ett ungefär var det som jag beskrev ovan. Windelband tillhörde den så kallade Heidelbergskolan inom forskningsmetodikidéer.


Så kan läsa och förundras som vanligt kan man säga på människors dumheter.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=152142
Finns bara en sak att säga hur dum får man vara när man beslutar att hemlösa behöver datorutbildning i första hand inte bostad. Ja så tolkar jag denna artikel. Jag har alltid trott att hemlösa behöver tak över huvudet före allt annat. Men jag är väl dum som inte förstår att det de först behöver är datorutbildning. Men jag kan inte förstå varför. Så någon är dum antingen det är jag eller de som bestämt att datorutbildning är viktigare än bostad. Vad säger de hemlösa om de nu har någon talan.

tisdag 15 april 2008

Kyrkans folk. Reagera!


Dilthey och hermeneutiska cirkeln. Han var den som myntade begreppet som alla samhällsvetare m.fl. hört eller läst om, den hermeneutiska cirkeln. I denna ska man försöka förstå delarna av något genom helheten. Enskilda ord begrips i sitt sammanhang inte som enstaka ord. Meningen och dess uppbyggnad måste förstås för att vi ska få ett meningsfullt innehåll enligt denna forskningsmetodik

På samma sätt kan exempelvis en handling av någon förstås om man försöker förstå personens karaktär och tankevärld som grundas på dennes bakgrund och erfarenheter och som vi idag igen förstått, arvsanlag.

Hermeneutik är en forskningsmetod av förståelsekaraktär som idag används i stor utsträckning inom samhällvetenskaperna.

Men Dilthey var först med den hermeneutiska cirkeln. En sida med lite ur Diltheys tankar och hermeneutik i allmänhet är denna som är mycket innehållsrik http://www.infovoice.se/fou/bok/kvalmet/10000012.htm

Som kristen bör man reagera starkt för följande Alliansidé som kommer att drabba redan utsatta än mer och segregera människor än djupare.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=152143

Jag tänker på den grupp det inte talas om i dag de som fått omänskliga levnadsförhållanden sett ut fördelningspolitik och segregeringshänseende.. De långtidsarbetslösa som inte längre får vara delaktiga i samhället om de inte får arbete. Inte har äldre långtidsarbetslösa fått jobb mer nu än tidigare. Däremot har de fått levnadsstandarden beskuren genom sänkt ersättning och hittills två jobbskatteavdrag. Nu är ett tredje på väg. Resultat med all lönehöjning som även kommit blir höjda priser och än svårare för långtidsarbetslösa att klara sig. Resultat, en framtida höjning av socialbidragskostnaderna och mindre människovärde. Som kristen måste man reagera mot den politik som förs i dag annars kan man inte kalla sig kristen. Äldre långtidsarbetslösa får inte arbete hur många jobb de än söker. Hur låg ersättning de än får. Varför?

Därför att de ses som värdelösa på arbetsmarknaden av arbetsgivarna. DE bedöms inte efter meriter utan efter hur länge de varit arbetslösa. Fördomen att det måste vara något fel på en människa som varit arbetslös länge grasserar fullt ut i arbetslivet. Politikerna fantiserar om att de gör rätt som segregerar verkligheten är en annan.
Upprop: Reagera kyrkans folk!

måndag 14 april 2008

Ondskan finns även i vår tid


Marburgskolan innefattade män som Hermann Cohen och Paul Natorp. Nykantianismen var ett i första hand de vetenskapsteoretiska och kunskapskritiska frågeställningarnas forskningsprogram.

Cohen utvecklade ett slag av panlogism enligt vilken de logiskt matematiska fodringarna inte bara bestämmer vetenskapens form utan även dess innehåll. Tänkandet självt producerar den värld som är vetenskapens föremål och erfarenheten sitt objekt.

Det fanns en hel del olika nykantianska skolor och inriktningar under sekelskiftet vi talar då om sekelskiftet mellan 1700 och 1800talet.

Tysklands filosofer var i ropet och mycket inflytande kom därifrån.

Skolor kommer och går medan nya idéer uppstår och andra försvinner. Vissa består i böcker och blir klassiska och intressanta att se som bakgrund för hur filosofin förändrats genom tiderna andra förfaller i glömska och försvinner helt. Vilka som försvinner eller inte är ofta slumpens val.

Något fastnade i rätt tid för en viss tankekedja eller för en viss filosof vilken lyckades rädda minnet av detta för eftervärlden. Ja slumpen kan döda genier och förhärliga dårar det har vi sett många exempel på genom historien. Äras den som äras bör är inte alltid sant.

Nu till denna artikel som visar hur vissa saker en gång ärats men som historien i dag fördömt.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=152168

Detta visar att det även i kyrkan som ska gå de godas och mänskligas ärenden om man inte tolkar bibeln som fan läser den finns och har funnits många onda män och kvinnor. Det är inte konstigt, om det är någon plats det onda vill utplåna och nästla sig in i så är det självklart i kyrkan. Förvillade kristna som inte förstår det kristna budskapet men likväl tror sig vara kristna har förstört mycket i vår värld. Läs artikeln och begrunda över det öde som drabbade hundratals under en ond tid där kyrkan gick de ondas ärenden säkert utan att förstå detta. Tänk begrunda och se tecknen från vår tid men stötta dem inte.

Ondskan finns idag också i politik som i vardag. Rättvis fördelning exempelvis finns detta i Sverige i dag exempelvis? Se på arbetslösas situation och hur skatterna fördelas. Är det godhet eller egosim och ondska som styr mer och mer även i vårt land i dag. Vart kan det leda? Tänk vidare.

söndag 13 april 2008

Vem eller vad åker i Hissen?


Hissars konstiga uppträdande, de väntar och öppnar sig och tar sig en egen tur. Hur många har inte upplevt detta? Jag har det många gånger. Du tar trapporna istället för hissen och plötsligt öppnar sig hissen när du kommer upp en våning utan att någon finns i närheten.

Ibland öppnar sig hissdörren innan du kommer fram till den. Ibland följer den dig på väg ner för trapporna du hör den hela tiden och när du kommit ner i källarplanet så stannar den och öppnar sin dörr. Ja exemplen kan göras många. Men vad är det som får en hiss att ta en egen tur? Vad får den att följa en ner för trapporna och öppna sig för en när man kommit till en viss våning utan att någon tryckt på någon knapp?

Jag tror många upplevt detta. Men även att många inte reflekterat på det. Det är konstigt, det kan vara skrämmande, det kan vara oförklarligt. Men en sak är det inte och det är inbillning.

Detta har jag funderat på under v 15 och jag har inte kommit fram till något svar.

lördag 12 april 2008

Bra talare på 1 maj!


Nu ska vi se på Langes om skrev om materialismens historia i sin bok från 1866. Denna bok sträckte sig från antiken till nutid som då var 1800-tal säkert påverkad av tidens strömningar. Det var tiden då Marx och Engels påverkade med sin materialism med flera.

Lange anser som vi i dag också gör att naturvetenskap är en materialistisk vetenskap. Och även som idag att naturvetenskapens inte är den enda verkligheten. Detta var något som vetenskapen inte höll med om då. Allt skulle kunna förklaras naturvetenskapligt ansågs det under den tid som fått sina idéer till stor del från upplysningstiden. Men Lange ansåg att det även fanns en ideell värld som vi kan vi få kunskap om genom dikten.

Riktigt så kanske vi inte tänker i dag. Istället ser vi andra forskningsmetoder än den positivistiska kvantitativa mät och vägbara metoden där statistiken är ett hjälpmedel. Vi har metoder som är kvalitativa. Metoder som den hermeneutiska se för enkel förklaring på följande länk vad denna innebär.
Det hade varit bra om en pastor talat på arbetarnas 1 maj. Detta då socialdemokraternas politik är kristen i så motto att de har en rättvis fördelningspolitik. Detta har inte de borgerliga av i dag som istället fördelar resurser från de sämst ställda till de som har jobb är friska och har framgång. Detta är så långt ifrån Jesus tankar man kan komma. Så Stark är ett bra namn fler borde komma och tala på andra platser från kyrkans värld denna dag. Men nu verkar det som om detta av någon konstig anledning stoppas.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=152076

fredag 11 april 2008

Vad finns där ute?


Liebmann var en av de som ansåg att vi skulle återvända till Kants filosofi. I sin bok Kant och epigonerna som han utgav 1865 avslutade han varje kapitel boken med strofen, Vi måste återvända till Kant.

Vad Liebmann retat upp sig på var de nya systembyggarna som kommit efter Kants filosofi. De tänkare som jag här på bloggen har beskrivet efter Kant.

Nykantianisterna var en ny inriktning som ville återgå till renlärighet ifråga om filosofin och då Kants lära. Det dessa män i första hand retat upp sig på och tröttades av var den spekulativa filosofi som kommit efter Kant som Hegel och Marx exempelvis.

Ja nya strömningar föder motströmmar inom filosofi som inom allt annat. Det dialektiska tänkandet är nog inte dumt. Ur ett läge eller en uppfattning föds motstånd som vill göra gällande en motsatt uppfattning och ur dessa motsättningar blir något nytt skapat ut båda dessa ståndpunkter. Detta nya gäller en tid för att sedan få nya meningsmotståndare och så är det två uppfattningar på kollisionskurs igen och ur detta bildas åter något nytt osv. osv. Tes, antites och syntes är begreppen som hör samman med detta dialektiska tänkande som jag själv tror är riktigt tänkt.

Vad finns där ute är en berättigad fråga och då i förhållande till vad finns här på vår planet. Nu har en ny överraskande djurart upptäckts. Men hur många fler finns att upptäcka. Ja upptäcka och upptäcka. För att ett djur eller för den delen växtart ska ses som upptäckt måste den registreras av vetenskapen. Säkert har de flesta om inte alla djur och växtarter redan setts och i flera fall använts av människor genom historien. Men de har inte registrerats så alla människor kunnat få kännedom om dem. Därför ses en upptäckt av en ny art som upptäckt först när vetenskapen registrerat den oberoende hur många människor i närområdet som än i generationer vetat om dess existens.
http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/artikel_1095993.svd