Citat: ”En av bolagets stora kunder har varit
Arbetsförmedlingen, som sedan 2008 har lagt över en kvarts miljard kronor på
kurser och konferenser.
Under 2010 skickade Baluba fakturor på motsvarande 3,4 miljoner
kronor i månaden till myndigheten”
Arbetslösheten har inte minskat och fas 3 har ökat fast personer varit i de aktiva faserna 1-2 under lång tid innan
de hamnat i fas 3. Här skulle
arbetsförmedlingens resurser laggts - inte på PR och konferenser mm!
Att som ett av dessa statliga bolag
betala 150 000 kr för en debattartikel är skamligt slöseri med
skattemedel! Denna summa är i högre än en årsersättning för en gratisarbetande
i fas 3.
Ytterligare ett citat: ”Bland fakturorna märks
utveckling av den så kallade Förbättringsbloggen à 230 000 kronor och ett förbättringsförslag
för Förbättringsbloggen som kostade 12 500 kronor”
”Ann-Sofi
Blomkvist, chef för extern kommunikation på
Försäkringskassan, berättar att myndigheten utvärderar sina insatser löpande.
– Dels genom att mäta antal besökare på vår sajt och
dels genom enkäter, som vi gör ibland, säger hon.
Är det rimligt att lägga så här mycket pengar på PR
och information?
– Ja, det tycker jag är rimligt” Slut citat.
Frågetecknen uppstår då om vad myndigheten håller på
med?
Vilket är deras uppdrag egentligen och hur får fler
arbete med dessa utgifter?
Utgifter som mer ser ut som ex ovan, en blogg där
allmänhet o arbetslösa kan lägga in sina synpunkter på hur de anser
arbetsförmedlingen ska förbättras. Den
enda förbättring som behövs är nolltolerans mot långtidsarbetslöshet och
ett belöningssystem för arbetsförmedlare som
hjälper en arbetslös person med problemen med att hitta en arbetsgivare.
De som inte
klarar av detta ska inte vara arbetsförmedlare!