Google

Translate blog

fredag 26 september 2008

Arbetslinjen ett direkt hån mot arbetslösa.


Att förespråka att det ska löna sig att arbeta och sänka skatten för enbart de som har turen att ha ett arbete är direkt förödmjukande mot arbetslösa. Att sedan utöver det sänka ersättningen för arbetslösa är direkt en segregering och utanförskapande åtgärd.
http://www.etc.se/artikel/18386/arbetsloeshet-inte-medborgarens-fel
Att förespråka att arbete ska löna sig som anledning till ovanstående är direkt människofientligt då det inte finns möjlighet för alla att få jobb. Rätten till jobb finns inte. Bara till praktik. Det enda som finns är möjligheten att söka jobb, vilket inte är samma sak som att få ett jobb. Många söker inte hundratals utan tusentals jobb och får nej hela tiden,
i många fall på grund av ålder, i andra fall för att personens namn dyker upp varje gång ett arbete annonseras ut och då slentrianmässigt sorteras bort, då arbetsgivarna tror att det är fel på denne som aldrig får jobb någonstans.


Synkretismen en religionssyn där man blandade

in lite av varje för att den vägen skapa något nytt. Precis som New age rörelserna gör i dag . Inget är heligt allt kan förändras så det passar envar. Synkretismen var kanske inte riktigt så radikal som new age är men likheter kan skönjas.

Terserus var en av Sveriges mest kända inom rörelsen som efter filogisk bibelkritik på universitetet i Uppsala ansågs obekväm och förflyttades för att inta biskopsstolen i Åbo 1659.

Här verkade synkretismhataren Svenonius sedan länge och kampen mellan dessa män tog nu sin början.

Det blev bråk, både skriftliga och personliga, mellan dessa oförenliga viljor som slutade med Terserus avsked, efter det att regeringen, dit ärendet gått, tog in ett gäng teologer som förfasade sig över synkretismens virrläror.

Men efter några år var Terserus i tjänst igen, dock inte som biskop utan bara som en ordinär kyrkoherde i Stockholm. Men skam den som ger sig, efter ytterligare några år var han biskop igen och nu i Linköping.

Han lämnade aldrig helt sina ståndpunkter att finna en gemenskap mellan religionerna och påtalade detta så snart tillfälle gavs. Men någon strid av tidigare slag uppkom aldrig mer så han avslutade sina dagar i frid även om kampen mot synkretismen ingalunda avstannat i samhället i övrigt utan kampen mot irrlärorna var i full gång. Men Terserus lämnades i någorlunda fred i sin biskopsstol medan hans likar efterhand tystnade en efter en efter hotelser om kättarprocesser.

torsdag 25 september 2008

Svenska folket bör vara oroligt. Vad regerar i Sverige?


Med en politik som särbehandlar arbetslösa som parasiter och en förväntad lågkonjunktur blir oron förväntad.
http://www.va.se/nyheter/2008/09/17/svenskar-allt-mer-pessimis/

Fler kommer att särbehandlas och förödmjukas med alliansens jobblinje, Linjen som innebär att man gynnar de som har arbete och ser de arbetslösa som parasiter.
Men rättvisa i detta finns inte. Om man ska förespråka jobblinjen enligt deras vokabulär då ska alla som vill och kan, få en möjlighet till arbete.

Detta finns inte i dag och har aldrig funnits. Därför blir dagens politik en särbehandling som innebär utanförskap inte bara genom arbetslösheten utan även ekonomisk nöd och en uppbyggnad av värdelöshetskänsla hos de arbetslösa vilket innebär att psykiska problem och apati ökar bland gruppen.

Alliansen bör tala tyst om sin politik den kommer att dömas hårt i framtidens historieböcker. En parentes som visar hur känslokall en politik kan bli även i Sverige.


Katekesen rättesnöret för generationer av svenskar.

Katekesen var underverket för utbildning av ett obildat folk till lydnad för överhet och gudsfruktan. 1634 blev denna skrift en av grundpelarna av den svenska nationen.
Biskopen Paulinus Gothus var en av de fanatiska lutheranska katekesivrarna som spred den genom landet som en löpeld.

Katekesen var sedan rättesnöret i svenska folkets uppfostran fram till början av 1900-talet.

Det var sockenprästernas uppgift att se till att församlingsborna memorerade in skriften och detta kontrollerades vid de obligatoriska husförhören. Katekesen var även grundskrift i skolan när väl folkskolan 1842 blev obligatorisk skola för gemene man.

För den som inte vet vad den innehöll kan följande länk vara av intresse:
http://www.logosmappen.net/bekskrifter/lillakat/ Garanterat har våra förfäder här i Sverige dina som mina tragglat denna text in absurdum för att inte skämma ut sig vid husförhören.

Husförhören avmattades år från år för att folkskolan istället skulle ta på sig uppgiften att många gånger piska in katekesen i bångstyriga barn för, som man ansåg, deras eget bästa.

onsdag 24 september 2008

Fel tolkning ger onda män tolkningsföreträde och makt inom världsreligionerna.


Kristendomens tolkare var under en tid ondskans män då de historiskt tvingade människor att döpas vilket det inte finns belägg för i bibeln att så ska göras. Fri vilja fria val är vad människan ska ha rätt till enligt bibeln. Konsekvenserna får människan sedan ta själv.

Vad ska man då kalla Islams roll i Iran? Läs!! Förfäras och tänk.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=157672

Gör dessa män samma dumheter som de kristna en gång gjorde, ansåg att religiös tro inte är ett val utan ett tvång? Säkert är det så. Jag tror inte att varken Islam eller kristendomen är onda religioner. Däremot kan tolkningen av desamma bli åt helv… om fel människor ska tolka dess skrifter. Så har uppenbarligen skett i fallet ovan.


Axel Oxenstierna hade en undran.

Är en akademisk person ett par byxor, en tröja och ett antal böcker? Detta sagt i en tid och av en gammal högadelsperson i Stockholm som tillhörde de som inte litade på högutbildade professorer o akademiker utan istället såg ner på dem med skepsis. Mycket självklart på grund av att många akademiker inte tillhörde adelsklassen.

Lärdom stod inte högt i kurs i den gamla adelsklassen utan föraktades av många i denna gräddfil i samhället.

På Uppsala universitet sågs inte detta med blida ögon utan här svor professorerna över som de utryckte det osnutna adelspojkar som fick höga poster inom den kungliga förvaltningen ibland utan den minsta utbildning för uppgiften.

Ja man ansåg helt enkelt att dessa ungtuppar gick före både gamla professorer och allt vad lärdom och erfarenhet hette.

Men har så mycket förändrats till nutid? Visst, adeln bekläder inte alla poster inom den högsta sfären i samhället i dag. Reinfeldt och Borg är inte adliga för att ta ett exempel fast de försöker regera som adeln säkert skulle gjort under tidigare skeden med skattefrälse mm.
Men nog är det så att kontakter kan öppna till höga befattningar också i dag även om personlighet och utbildning i många fall inte är den rätta för befattningen.
Det tror jag många kan ge exempel på. Och nog är det så att många inte kommer in på arbetsmarknaden överhuvudtaget även om de har aldrig så hög utbildning, på grund av brist på kontakter. Så inget är nytt under solen bara förändrat, men igenkännbart, utefter vilken tid som det inträffar på.

tisdag 23 september 2008

Arbetslösa är medmänniskor som inget ska ha eller få om de misslyckas med att få ett jobb


NU när tidningarna skriver om hur mycket mer det blir i plånboken för de som jobbar, med skatteavdrag, så sparar man in på arbetsutbudet inom staten. Så har alltid skett. Man menar att de flesta får det bättre, att då ett mindre antal arbetslösa som söker jobb för brinnande livet för att få en inkomst det går att leva på men ändå misslyckas med att få något jobb, det är i sammanhanget betydelselöst. Det drabbar, enligt pressen, så få.

Samtidigt finns som man kan se mycket stress inom vissa organ.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=157643
Varför inte anställa de som ingen önskar mer än som varnande exempel på arbetslöshetskonsekvenser, alla kan lära sig ett skrivbordsjobb. Tyvärr kan man inte säga detta om hantverk eller kroppsarbete. Anställ de sista arbetslösa och sluta håna dem med jobbskatteavdrag, sänkta ersättningar och fula uttalanden från våra förtroendevalda.


Tyskar tryckte de svenska böckerna under 1600-talet.

I spetsen fanns Ignatius Meurer och den kungliga boktryckaren Keyser.
Keysers tryckeri innefattade nio pressar och här kunde man trycka på många klassiska språk. Så nog fanns det resurser.

Latin, hebreiska, grekiska och även ryska kunde man nu trycka alster på i Stockholm. Självklart även på svenska och ett antal andra europeiska språk.

Boktryckarna var även förläggare och boktryckaryrket var ett skrå som man utbildade sig i genom att börja som lärling och jobba för kost o logi för att sedan stiga i graderna om fallenhet fanns. Ungefär som i dag då vi har praktiksystemet i arbetslivet. Skillnaden är att numera betalar staten uppehället för praktikanten, då ingick uppehället, men inga kontanter. Lärling eller praktikant, samma sak sett ur olika tidsperspektiv. Båda lågstatussysselsättningar och lika lågt sedda utefter sin tid.

Boktryckarna hade under 1600-talet konkurrens av bokbindarna. De hade i många fall monopol på att sälja böcker och köpte lösa ark av boktryckarna och band ihop dessa för försäljning. Boktryckarna hade många gånger inte rätt att binda sina egna böcker för försäljning och än mindre rätt att sälja böckerna utan måste gå omvägen med bokbindarna vilka sålde böcker på marknader o torg. Skråväsendet var väl reglerat precis som vi idag har fackföreningsväsendet. Man kan jämföra med dagens inbundna böcker som säljs i bokhandeln och pocketupplagor som säljs i billighetsupplagor på varuhus och kiosker. Och copyright.

Allt går igen men med skillnader som passar till en viss tidsepok.

måndag 22 september 2008

Materialism lika med den ondes förvirringsstrategi mot människan.


Likt påven sa i Sydafrika.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=157641
Säger och anser jag likaså att materialismens frestelser är vår tids manifestering i stor skala för att leda oss bort från Jesus lära och andliga värden. Vad som då ligger bakom detta är inte svårt att se. Människans val av snabba tillfredställelser och glädjen från den onda makten som nu i de yttersta dagarna ska och kommer att locka så många som möjligt att säga nej till den kristna läran.

Ibland undrar man om det ligger en sanning i alla de berättelser om män från forna dar som lovade sin själ till djävulen om de under sin jordiska tillvaro fick guld och överflöd.
Har flera av dagens frestande uppfinningar kommit till från utvecklare och uppfinnare som gjort detsamma? Sålt sig för äran av att bli rika och få ett namn i historieböckerna?



Då kolleger o kollegiet blev begrepp för lågstatus o usel lön.

Det var 1600-tal och gymnasier instiftades i Linköping, Åbo och Skara utefter skolordningen av år 1649. Den som låg bakom detta var Stigzelius, professor på Uppsala universitet. Skolorna skulle ha status av lärocentrum enligt modellen trivialskolor, gymnasier och universitet ungefär som det ser ut idag. Fast idag är den första skolan grundskolan.

Skillnader gjordes nu mellan trivialskolan eller som den även kallades latinskolan, den lägre utbildningen som bestod av fyra klasser och när man genomgått denna utan större problem kunde man fortsätta på den tidens fyraklassiga gymnasium.

Personalen på gymnasierna bestod av sju lektorer, varav två teologer, prästutbildningen var fortfarande till stor del förlagd till gymnasierna och inte universiteten. Ser vi på trivialskolan å sin sida var det såkallade kolleger som undervisade här. De var dåligt betalda och ur denna titel har vi fått kollegiet som används till viss del fortfarande som beteckning på lärarpersonal i våra grundskolor av i dag. Men nu med mer status i begreppet än det en gång hade.

I Sverige fanns vid denna tid 21 trivialskolor och åtta gymnasium. Naturligtvis fanns även andra mindre kompletta utbildningar av skilda slag. Men i vilket antal och av vilken klass, i de ämnen de undervisade inom är inte helt känt. Sedan fanns informatorerna som reste runt o undervisade de besuttna i samhället, men det är en annan historia.

söndag 21 september 2008

Uppståndelsen, kan den ses som en naturlig process?


I bibeln står att naturen är en del av människan och precis som naturen som vissnar på hösten och återuppstår på våren kan människans liv ses.

Vi dör och uppstår. Men hur ska det tolkas?

Trädets blad fälls och nya uppstår Men det är inte samma blad som dör och förmultnar som sedan kommer tillbaks på våren.

Så uppståndelsen ses lite fel i detta sammanhang. Blommor dör och kommer igen nästa vår.

Men det är frön bland ettåriga örter som kommer igen, inte moderplantan, den förmultnar för alltid.

Hur ska då synen på människan ses?

Kan det vara så att liknelsen att människan dör men återföds kan tolkas som att människan som föds är återuppståndelsen, barnet motsvarar då fröet från blomman ovan och liksom moderplantan förmultnar människan.

Då försvinner ju moder och fader precis som trädet för alltid när det dör och förmultnar.
Och det som kommer igen är barnet som växer upp som fröet som fälldes.

Man kan då undra om återfödelse är evigt liv i betydelsen av samma person eller det handlar om människans fortlevnad genom barnet.

Släkten kommer släkten går men arten människa består.

lördag 20 september 2008

Kampen för och mot människans existens fortsätter.


Människans maktmöjligheter över naturen och dess tillgångar har resulterat i mycket tråkigheter och problem. Detta då lönsamhet gått före framförhållning och att leva med naturen inte setts som viktig de senaste generationerna. Kapitalismen har fått klimatet att förändras genom utsläpp av växthusgaser. Det finns många exempel. Skadedjur som bakterier har muterats, de som vi, har inbyggda mutationsmöjligheter då livet för arten hotas.

Därför har vi idag fått fler och fler aggressiva multiresistenta bakterier. Människans kamp mot dem med först sulfa sedan penicillin har fått effekten att nya bakteriestammar bildats.
http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080913/KRISTIANSTAD/964459848/1338/&/Resistenta-bakterier-ett-stort-problem

Kan vi kämpa mot dessa också? Kan vi vinna mot dessa livets uråldriga former som överlevt och levt långt före människan? Har de större livskraft än vi och finns det former kvar att bekämpa dem och vad händer om och när dessa resurser tagit slut?
Det händer mycket numera, varningssignalerna blir fler och fler på att vår tid som människor är hotad. Kan bibelns undergångsberättelse ha en sanning i sig som vi helst inte vill se eller tro på?


På 1600-talet blev England plötsligt…

… ett populärt resmål. England hade tidigare varit ett land i periferin som inte hade uppmärksammats av européerna som något intressant resmål för studerande etc.

Början av intresset för svenskarnas del var att politiska förbindelser blev vanligare.
Ambassad öppnades och adelsungdomen som följde med på resor till England, politiska eller andra, lärde den vägen känna England och någon av dem tog även en lärdomsgrad i Oxford när de ändå var här.

Snart var adelsmännen vanliga som resande i England och efter följde snart teologer o akademiker av skilda slag.

Men få reste ändå dit för att utbilda sig då engelsmännens åldriga utbildningssystem med colleges och seder av ålderstigen klang kändes främmande för nordborna.

Dock fanns två institutioner av klass. Royal Society i London och Bodleian Library i Oxford.

Efterhand skulle dock England som utbildningsland bli populärt. Men nu var det 1600-tal.