Google

Translate blog

söndag 27 juli 2008

Hur beslutas hur någon var, vad denne sa och varför?


Jag tänkte på detta när jag såg reprisen av ”Passionernas tid” serien om Jean Paul Sartre och Simone de Beauvoirs liv, på TV 2.

Frågan ovan kan ställas i alla sammanhang där man gjort en film om någons liv eller skrivit en biografi om någons liv.

Det finns säkert hållpunkter, många kända händelser som man kan skildra. Skildraren kan läsa dagböcker och när efterlevande finns i livet intervjua dessa. Men allt blir en objektiv tolkning av en person. I många fall har olika personer gjort biografier av samma person och då subjektivt tolkat dennes liv utefter egen förförståelse av denne och den tid som skildras.
Det kan självfallet bli bra böcker och dokumentärfilmer som visar en stor sanningshalt av vad som skedde och varför.

Men sedan finns de filmer jag reagerar mot. Romantiserande och äventyrliga filmer där man även tar upp vad personer talade med varandra om i vardagen hemma och tillsammans med anhöriga och kärlekspartners.

Då har biografin blivit en fantasiprodukt och här anser jag den plötsligt hamnat i fictiongenren.

En förfalskning av verkligheten och personens liv har då konstruerats i en del fall för att misskreditera en person, ibland tvärtom beroende på syftet med skildringen. Ibland har fictionbeteendet kommit till för att öka tittarsiffrorna och om det är en film som ska gå på bio besöksantalet. Ett bra ex på detta är ex Titanic filmen vilken egentligen skildrar ett skepps sista dagar mer än människornas ombord.

Men kaptenen m.fl. som skildrades på filmen har funnits i verkligheten, men sa och gjorde de verkligen i detalj vad filmen visade? Säkert inte. Det blev en fiction av en verklig katastrof i syfte av att locka publik och kassaklirr. Ja, det var lite tankar om vad jag tycker blir fel och verklighetsförfalskning av verkliga händelser och verkliga personers liv.

lördag 26 juli 2008

Alliansens ledning borde gå i samtalsterapi. De misstänkliggör svenska folket som en hög fifflare, arbetsskygga, bedragare och säkerhetsrisker.


Hildegard av Bingen var nästan helt bortglömd i mer än 800 år. 1982 utgavs hennes alster för första gången på engelska. Hennes musik har sedan dess spelats och intresset för den har ökat.

Hennes uppfattning är att vi människor är en del av Skapelsen och består av samma element och är uppbyggda efter samma principer som världen i övrigt.

Hon ansåg även att vi människor har ansvar för alla andra levande varelser. Troligen grundar hon denna uppfattning på bibeln då hon var djupt religiös och var nunna i Benedictorden.
Hon försäkrar även att elementen kommer att hålla rätt kurs (vara i balans) om våra gärningar är goda, men vålla oss lidanden (vara i obalans) om vi begår onda gärningar.

Vi kan se exempel på detta genom vår tids klimatförändringar orsakade av miljöpåverkan av oss själva och vår produktionsiver.

Synd innebär enligt henne att inte vara i harmoni med världen omkring sig. Men hon poängterar även att människan och hela skapelsen i grunden är god.

För ytterligare intresse o läsning om Hildegard tipsar jag om följande länk:
http://www.ettnet.se/~beur/hildgard.htm

Så har vi sett ännu ett exempel på hur vår kära Allians lider av förföljelsemani.
Försvarsministern visar med all tydlighet detta i denna artikel: http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155725

Tidigare har vi i andra sammanhang än i FRA dumheterna sett hur misstänksamheten mot svenska folket och omvärlden manifesterat sig. Ex genom påståendet att svenskarna fuskar med sina bidrag i stor skala och så har man ökat kontrollmöjligheterna. Genom påståendet att arbetslösa inte söker jobb, och så har man gjort det omöjligt att försörja sig som arbetslös. Genom att misstänkligöra sjuka och så har man begränsat längden på sjukskrivnings- möjlighet. Alliansens ledning borde gå i samtalsterapi. Sedan bör man även ha i åtanke att som man bedömer andra blir man själv bedömd.

fredag 25 juli 2008

Sapfo, dikterskan från Lesbos och Markus, den tatuerade pastorns mission.


Hon kom till världen c:a 650 f.kr o blev en mycket uppskattad dikterska som ärades med sin bild på mynt redan under sin levnad. På Lesbos levde hon i stark vänskap med andra kvinnor och man har genom senare historia feltolkat denna vänskap som lesbisk vilket man i dag betvivlar starkt. Ön Lesbo har dock gett namn åt lesbisk.

I dag anser man att den kärleksdiktning hon uppmärksammades för under sin tid och efteråt inte kan ses som en kärleksförklaring till kvinnor i betydelsen sexuell attraktion. Istället bör den ses som symbolisk diktning av samma slag som den som finns i Höga Visan i bibeln.

Här är ett smakprov på hennes diktning:

”Till en väninna inför hennes bröllop”

Du säger att du fruktar bröllopsdagen,
då över tröskeln till det rum du måste gå
där sängen står, och maken enligt lagen
din ungdoms ljuva oskuld måste få.
Jag svarar dig till tröst, att också jag
av Zeus (det svär jag på) en enda oskuld fick
som jag fick offra på min bröllopsfest.
Dock frejdigt in i kammaren jag gick
där Hera kommenderat jungfruns död,
och därför vill jag inge mod och glöd.
Min kära flicka, sa jag högt och glatt,
den första natten var så ljuv, var inte rädd!
För du ska veta, i din bröllopsbädd
är smärtan kort, men lång din vällusts natt.

När man läst denna dikt förundras man över hur någon kunnat tolka Sapfo som lesbisk.

I övrigt vill jag nämna i dag att man inte ska bedöma en människa utifrån kläder och utseende. Ett bevis på att Gud kallar alla slags människor för att predika och vittna är Markus frikyrkopräst.
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155641

Genom sin något extrema stil får han kontakt med människor som knappast vanliga korrekt klädda pastorer får. Gud väljer och kallar alla slags människor och det finns anledning till detta. Gud önskar profeter som är olika för att människor är olika. Men budskapet är detsamma för alla.

torsdag 24 juli 2008

Snart kommer giftspindlar att bli vanligare som sängkamrater?


Manuel Castells och vår tid. Några år innan Millennieskiftet kom det ut ett gigantiskt verk av denne tänkare som åter tog ett samlat grepp om vår verklighet. Ett stort filosofiskt verk hade sett dagens ljus igen. I en tid då de stora berättelserna ansågs borta och enbart små berättelser om fragment om verkligheten hade skrivits under flera år. Inom det som kallas postmodernismen sa bl.a. Lyotard detta, se:
http://www.mv.helsinki.fi/wadenstr/artiklar/lyo.htm

Men så kom Castells verk om informationsåldern. Tre tjocka böcker som tog ett samlat grepp om verkligheten av i dag. Böckernas titlar är: Nätverkssamhället, Identitetens makt och Millenniets slut. Böcker värda att studera för människor som känner sig oförstående för hur vi hamnat i det samhälle vi i dag har.

Han behandlar begrepp som globalisering o identitet. Den informationsteknologiska revolutionen och nätverk kontra identiteter m.m. Det finns hur mycket som helst att läsa om honom och hans verk på nätet, sök på hans namn och se själva.

Med detta avslutas min långa redovisning inom området filosofers tänkande från de gamla grekerna till vår tid. Men jag kommer igen nu med några kvinnors historia som blivit odödliga genom sin historia. Detta börjar jag med i morgon.

En spännande nyhet kom ut för några dagar sedan om en nyupptäckt insekt utanför naturhistoriska museet i London.
http://politiken.dk/udland/article539510.ece

Som det står kommer årligen nya insekter till Europa. En del totalt okända som denna.
Inte ens på museet fanns den nedtecknad eller känd tidigare och det finns 28 millioner
arter i samlingarna.

Men nog är det fantasieggande att den upptäckts just utanför den plats där man har förteckningar över, som man tror, alla kända insektsarter.

Kan den ha blivit placerad här för att driva gäck med museets personal av någon kollega som hittat den? Är allt en bluff för att locka fler att bli intresserade av museets samlingar?
Ingen vet, men den lilla mandelformade insekten ska i dag vara den vanligaste insekten i museets trädgård enligt artikeln. Varför just här? Jag upprepar igen utan att ha belägg för det; kan det vara en skröna för att locka till sig fler besökare till museet?

Det skulle vara en bra reklam och lockelse att locka med en okänd insektsart, vilken ingen kan förklara hur den hamnat där eller vad det är för art. Som sagt, bara tankar, sanning eller konsekvens.
Men det är mycket troligt att insekten funnits i London alltid. Att den upptäckts nu kan bero på att den hittats just utanför museet och av något skäl förökats i stora mängder detta år. Här är människor i rörelse som intresserar sig för och har kunskap om insekter. När då något de inte känner igen uppenbaras så väcker det självfallet nyfikenhet. Därför är det ingen slump att det hittas nya insekter i närområdena till museer av detta slag. Det finns säkert många insekter som ännu ej hittats av forskare och katalogiserats. Lekmän ser säkert många också men vi vanliga ickekunniga inom området reagerar inte över om en insekt är katalogiserad eller inte då vi inte kan veta vilket.

onsdag 23 juli 2008

Tron på vad som känns spännande och ger en svindlande känsla av spänning.


Richard Rorty (1931-2007) o pragmatism i nutid. Han tvivlade på att den sanna kunskapen är en avspegling av verkligheten. Det innebär en förnekelse av att objektet förhåller sig till subjektet som en spegelbild till det avspeglade.

Sanning är istället det som är bra och konstruktivt för oss att tro på. Här kan man tala om relativism anser jag. Men visst kan jag hålla med Rorty då han fortsätter med följande påstående.

Sanna teorier är de med vilka vi kan åstadkomma det vi önskar åstadkomma. En bra teori är en som fungerar i verkligheten, oberoende av vad den egentligen speglar för del av denna, utan hänsyn till helheten o den absoluta sanningen som vi bara kan anta finns.

Helt galen är denna tanke inte, kanske vi kan påstå att den är helt korrekt utifrån vad vi vet i dag och utifrån vad våra föregångare trodde var absolut kunskap. Den absoluta kunskapen har aldrig funnits eller hittats men många anser att de kunnat visa en bild av den. Hela vår mänsklighet har genom åren haft tänkare som tyckt sig visa verkligheten och förklarat denna och de har fått många anhängare, då som nu.

En serie av artiklar i tidningen Dagen speglar vår tids sökande efter en tro och trygghet. http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155567
Människor söker en andlighet och då av ett slag som är mer spännande än den kristna kyrkans. Det är upp till var och en vad de tror på, men att kalla sig kristen och tro på reinkarnation är helt galet. Fundamentet i kristen lära är trobekännelsen. I den apostoliska finns följande ord: Vi tror ock på den helige Ande, en helig, allmännelig kyrka, de heligas samfund, syndernas förlåtelse, de dödas uppståndelse och ett evigt liv.

Detta är en grundsten i kristen tro. De dödas uppståndelse innebär som det låter och ska inte tolkas som att den döde återföds i en ny kropp eller lever i en annan dimension efter döden. Är man bekännare av kristendomen tror man på uppståndelsen, om inte ska man inte kalla sig kristen bekännare utan då är det en annan form av tro med inblandning av indisk religion och andra trosinriktningar. New age anser jag låter bättre då.

tisdag 22 juli 2008

Bekämpa arbetslösheten, inte de arbetslösa, ett första steg tillbaks till en mänsklig politik.


Francis Fukuyama o historiens slut. Det finns enligt honom enbart ett förnuftigt samhälle.
Det liberala. Efter kommunismens fall är alla samhällssystem genom historien förbrukade.
Samtliga har haft brister av skilda slag när det gäller hur man fördelar sina resurser. Enbart det liberala som innebär den marknadsbaserade demokratin, är ännu inte prövad fullt ut och som sådan såg han detta som det enda som kan fungera.

Hans bok Historiens slut och den sista människan som utkom 1992 poängterar detta.
Och nog såg vi hur det nyliberala samhället såg ut efter uppbyggnad i många stater inklusive Sverige under 90-talet.

Jag är inte imponerad. Välfärdssamhällets nedrustning, bidragsberoendet på i många fall lägsta existensnivå, egoismen i löneförhandlingar genom att varje person får förhandla själv för sin lön, individuella löner har skapat retorikbehov vid förhandlingen. De som ej har denna förmåga får nöja sig med lite eller ingen lönehöjning. Hela samhället har blivit ett elitsamhälle, ja man kan upprepa i det oändliga.

När sedan Alliansen fick makten så segregerades människorna snabbt och effektivt genom sänkt a-kassa, jobbavdrag och höga löneökningar till de som hade ett arbete. Utanförskapande åtgärder såg och ser dagens ljus dagligen och allt vinklas till att det ska se ut som om det ger det motsatta resultatet. Media hjälper till så gott de kan genom att inte beskriva försämringarna för de arbetslösa, sjuka eller pensionärerna. Man går i den borgerliga grymhetens maktband då de själva oftast är borgerliga tidningar. Vänsterpartierna tiger och gör inte något för att visa missförhållandena heller. Ynkligare socialdemokrati än den vi har i dag hittar man inte i den svenska historien.

I detta Alliansens förlovade land finns även Centerpartiet. Här talar partiledaren om värderingsskifte.
http://www.centerpartiet.se/defaultnormal.aspx?id=64126
Ett begrepp som verkligen fått en ny innebörd för arbetslösa, sjuka och pensionärer som fått se en segregation utan like i modern tid i Sverige. Återgången till en samhällssyn där dessa har sig själva att skylla framgår tydligt i dag och botemedlet för att komma ur dåliga och försämrade levnadsförhållanden botas, enligt Alliansen, av att man upprepar mantrat sök jobb. Gör det inte det får man skylla sig själv, då anses man inte ha försökt tillräckligt. Nej, bekämpa arbetslösheten, inte de arbetslösa. Stoppa segregationspolitiken, förmänskliga Alliansens politikers ideologi och inte minst Centerledningens.

måndag 21 juli 2008

Rättning i ledet maktgalenheten och maktberusningen leder partiet åt helve..


Michael Waltzers tanke var att ett samhälle ska byggas upp utefter att varje etnisk grupp har sina egna skolor, kyrkor med mera. Tanken bakom detta är att det då blir det jämställdhet mellan grupperna.

Jämställdhet ska koncentreras till att i första hand konstrueras mellan grupper av olika ras, religion eller kön. Detta är enligt honom mycket viktigare än jämställdhet mellan individer.

Detta är kvoteringstanken som vi sett fullbordas inom många områden i dag. Hälften kvinnor hälften män inom politiken är målet, pappaledighet för att få ut föräldrapenningdagarna m.m. vi har sett många exempel på detta.

Men jag tror för min del att det viktiga är jämställdhetsarbete som lika lön o rättigheter är det viktigaste att arbeta för. Då får vi rätt peson på rätt plats i samhället. Inte rätt kön för kvoteringens skull. Även detta kan bli rätt men då fodras kanske ibland sökning efter rätt person med rätt kön och så ratas de som redan finns för en befattning på grund av fel kön. Detta är diskriminering om något, oberoende om det är män eller kvinnor som ratas för kvoteringens skull. Nej till kvotering, som är ett fint ord för att dölja diskriminering grundat på feltänkt jämställdhetsarbete.

Nu har den gamla stammen av folkpartiledare vaknat och dammar av folkpartiets ideal som gått förlorade i nyliberalismens (dagens folkparti).
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=155509
Frihet, jämlikhet mm vilket missats i dag genom att arbetslösa segregerats genom orättvisa skattesänkningar, minskad a-kassa mm.

Men vad som nu tas fram i artikeln är att de gamla partiledarna uppmanar sin nye ledare, som går i halskedja styrd av Reinfeldts och Borgs hårda nypor, bör slita sig från bojorna och lyssna på folket i FRA-frågan. Att som moderaterna avfärda kritiken genom att påstå att folket inte förstår lagens syften är att fördumma svenska folket.

Men bara för att många var så dumma att vi röstade fram ett parti som segregerar svenskarna i arbetslösa, sjuka, invandrare och pensionärer och missgynnar dessa är vi inte så naiva att vi går på detta en gång till, eller är vi det? Förhoppningsvis inte. Osympatin för de sämst ställda och misstron mot dessa ska väl ändå inte Alliansen få fortsatt mandat för att i accelererande takt eskalera? Men man kan aldrig veta, det gick i Tyskland på 30-talet, det kanske går här denna gång.


Nej låt oss hoppas på en regering som bekämpar arbetslösheten och inte de arbetslösa.